Abstract : From the standpoint of our situated approach to activity in cognitive ergonomics, this article discusses the design of ubiquitous energy-efficient computing systems in domestic settings. Drawing on doctoral research, our thesis is that such an ergonomic design requires an empirical understanding of three types of activity and context: the situated meaning of the action from the actor's point of view, the collective articulations of these meanings and the dynamics of physical arrangements. After briefly describing the design perspective and the theoretical and methodological framework developed, we argue in favor of this thesis in two stages. First, we show how our empirical results on the three dimensions feed design models (e.g. general principles, types of human-machine interaction to focus on, the type of contextual cues for the system...). We then show that our methodological advances and results allow us to explicitly formalize our design choices. The discussion opens up perspectives for further phenomenological “first person” approaches to human activity, and further characterizations of physical spaces in relation to possibility and impossibility of action in everyday settings.
Résumé : À partir d’une approche située de l’activité en ergonomie cognitive, cet article traite de l’ergonomie de futures situations d’informatique diffuse efficientes énergétiquement, à partir d’une analyse des contextes d’activité domestique. La thèse soutenue, issue d’une recherche doctorale, est qu’une telle conception passe a minima par la connaissance empirique de trois types de contextes d’activité : la signification de l’action pour l’acteur, les articulations collectives de ces significations et les agencements physiques de l’activité. Après avoir brièvement évoqué les visées de conception, le cadre théorique et méthodologique développé, nous la défendons en deux temps. D’une part, nous montrons en quoi nos résultats empiriques sur ces trois dimensions alimentent la conception en termes de principes de conception, de type d’interaction à privilégier ou de types de contextes utiles au système pour mettre en œuvre ses fonctionnalités, atteindre ses objectifs et finalité. D’autre part, nous montrons que nos avancées méthodologiques et résultats à propos des contextes d’activité permettent de formaliser nos choix de conception de façon explicite. La discussion ouvre des perspectives pour des approches en première personne de l’activité humaine et la caractérisation des espaces physiques.